tonyklaas

Foto van een van de workshops bij De Nieuwe Banier in Rotterdam waarbij samen de nieuwe strategie en het nieuwe plan werd gemaakt.

De bezuinigingen die de regering Rutte II aan mensen en gemeenten oplegt, raakt ook buurtcentra en andere bewonersorganisaties hard. De subsidiekraan wordt dichtgedraaid en dat betekent dat men of meer eigen inkomsten moet gaan genereren en professionaliseren of het centrum moet sluiten.

Veel van die centra draaien immers vaak op goed willende vrijwilligers, die niet altijd de juiste kennis en vaardigheden hebben om die omslag te naar een meer commercieel bedrijf te maken. Ze moeten leren hun eigen broek op te houden, net als dat steeds meer mensen in de bijstand of in de WW dat moeten leren.

Een ingrijpende verandering, met een moeilijk woord ook wel ‘kanteling’ of ‘turnaround’ genoemd.

Een onverwachte wending.

Via een uitnodiging voor ‘VPRO tegenlicht’ van Joris Luijendijk kwam ik bij toeval in De Nieuwe Banier terecht. En hoewel ‘Geld verdienen met jezelf’ is geschreven voor ondernemers, starters, start-ups en zzp’ers bleek tijdens de workshops ‘Zelfverdieners’ met mensen uit de wijk, dat we de Blueprint (download die hier) ook heel goed konden gebruiken voor een organisatie als ‘De Nieuwe Banier’. En zo hebben we dus samen in een zeer korte tijd met vrijwilligers en mensen uit de buurt een nieuwe strategie en een nieuwe positionering voor het buurtcentrum weten te ontwikkelen en voor te stellen aan het Bestuur. Een mooi voorbeeld van lokale crowdsourcing en co-creatie door het optimaal gebruiken van talenten van mensen uit de buurt of de wijk (zie hier) in plaats van het inhuren van dure externe adviseurs.

Omdat er veel belangstelling van andere centra in Rotterdam en zelfs andere steden kwam, hebben we besloten om de opgedane kennis en ervaring te delen.

Producten en diensten ‘Buurthuis 3.0’.

We bieden samen met een aantal vrijwilligers, bewoners & partners de volgende diensten op maat aan voor lokale ondernemers, starters & start-ups:

  • Advisering en coaching van het Bestuurs-team en individuele leden
  • Het opstellen van een nieuwe strategie offline en online
  • Het opstellen van je kantelplan, je transitieplan
  • Het opstellen van je communicatieplan
  • Business coaching en beoordeling van je businessplan/start-up plan.

Doel is om zoveel mogelijk buurtbewoners en vrijwilligers bij de activiteiten te betrekken om zo die kanteling mogelijk te maken. Los van culturele achtergrond, afkomst, religie of wat dan ook.

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe jouw buurthuis die transitie naar ‘Buurthuis 3.0’ kan maken en hoe we  je daar met een aantal vrijwilligers, buurtbewoners en lokale partners mee kunnen helpen? Bel me dan op 06-34387806 of e-mail me via onderstaand formulier naar buurthuis30@tonydebree.com.

Tot snel!

Tony de Bree

p.s. Volg me op Twitter hier en op Linkedin hier.

[contact-form-7 id=”2247″ title=”Tony, ik wil graag meer weten over ‘Buurthuis 3.0’!”]