tonydebreeabnamroGoedemorgen,

Begin november 2011, inmiddels vijf jaar geleden, verliet ik met veel genoegen de bank van Zalm, ABN Amro na 26 jaar in de wereldwijde financiele sector te hebben doorgebracht en veel te hebben geleerd en meegemaakt. Hoewel het al lang dus mijn bank niet meer is om de redenen die ik in ‘Dagboek van een bankier’ heb beschreven,  doet het me toch wel wat als je ziet dat men maar door blijft gaan met massaontslagen. ABN Amro lost door kostenbesparingen en massaontslagen het echte probleem dat de bank heeft niet op.

Waarom massaontslagen bij ABN Amro niet helpen.

Het grote misverstand van traditionele grootbanken in Nederland is dat ‘kosten besparen = geld verdienen’. Onder invloed van adviseurs van o.a. McKinsey bezuinigen deze grote bedrijven zich al jarenlang de problemen in. Iedereen met een beetje verstand weet immers dat als je kosten bespaart en daar dan vervolgens de klantervaring en de dienstverlening aan klanten onder laat lijden en dan ook nog eens de tarieven gaat verhogen zoals ABN Amro nu aankondigt, dat je dan alleen maar dieper in de problemen komt.

Het echte probleem van ABN Amro en andere dinosauriers.

Het echte probleem van ABN Amro is een oud probleem dat al onder Groenink en Kalf is ontstaan. En dat is dat de Bank te weinig aandacht heeft besteed aan het ontwikkelen van oplossingen en waardeproposities waar klanten wel voor willen betalen. Dit laat ook zien dat het senior management inderdaad nog steeds meer aandacht heeft voor interne zaken en voor ouderwetse ideeen over ‘bankieren’ dan voor de klanten. De ICT is nog steeds van slechte kwaliteit, de salarissen van de top en van de mensen daaronder zijn nog steeds veel te hoog in relatie tot wat het oplevert voor klanten en het aantal echte ondernemers is op de vingers van een hand te tellen.

Men heeft bovendien veel te veel jonge mensen aangenomen uit zuivere kostenbesparingsoverwegingen zonder dat die jonge mensen konden leren van voldoende ervaren collega’s. Niet voor niets staat op de voorkant van ‘Dagboek van een bankier’ de cartoon ‘Met geld van de Staat, 50+ op straat’.

Wat kan de Bank wel vooruit helpen?

Wat wel zou kunnen helpen is als de Bank nu echt eens de klant centraal zou zetten en een structurele turnaround zou maken. Wat doen echte ondernemers als de kosten te hoog zijn?

1) Ze verlagen eerst hun eigen beloningen.
2) Ze gaan samen met hun beste klanten om tafel zitten om snel nieuwe oplossingen te verzinnen waar die klanten wel blij van worden en waarvoor ze willen betalen.
3) Ze maken op grote schaal schoon schip en vragen zichzelf eerlijk af of zij wel de goede man op de juiste plek zijn. Dat noemen we in mijn wereld van startups en Fintech: je persoonlijke exit-strategie.

En zorg ervoor dat je niet de verkeerde mensen ontslaat en als je dat dan toch doet, bereid ze dan wat beter voor op de gure wind die er buiten de Bank waait. En oh ja, zeg tegen Zalm dat hij niet van die rare dingen moet zeggen over de werkgelegenheid buiten de Bank. Is klinkklare onzin. Niet iedereen heet ‘Gerrit Zalm’.

Tony de Bree.

p.s.
Dit is het eerste blog onder de categorie ‘Van bankier tot ondernemer’ waarmee ik met behulp van ‘Geld verdienen met jezelf’ ex-collega’s en andere mensen uit de financiele sector die ontslagen worden en boventallig zijn, met tips, coaching, opleidingen en trainingen op weg te helpen. Dus boekmark die categorie hier.

p.p.s. Volg me op Twitter: @tonydebree, @dagboekbankier en @fintechtrends. En link met me op LinkedIn hier.

Bewaren

Bewaren